Garhwal, Kumaon & Nepal
If you don't read Estonian, the photos are your only hope.
Siin on mu India ja Nepaali Himaalaja reisikirjad 2001. aasta kevadsuvest,
saadetud netikohvikutest ja muudest säärastest kohtadest.
Onnike sellel pildil oli mu koduks ühel ilusal kevadhommikul
Garhwalis.
14.mai 2001
Olles Kopenhaageni lennujaamas Tanel Padarit
kättpidi õnnitlenud, jõudsin kenasti Delhisse ka.
Ilmaga on tasandiku mõttes väga vedanud, hommikul oli
koguni vaid 35 kraadi. Asjaajamised on enam-vähem
sujunud ja hea õnne korral asun mõne tunni pärast
eelmägede poole teele. Delhi rahvas on kuidagi loiu
olemisega, ilmselt palavusest. Võõramaalasi on vähe
näha.
24.mai 2001
Käisin siis ära Milami liustikul. Liustik ise erilist
muljet ei jätnud -- suured moreenihunnikud ja kehv
ilm. Aga Johari org Gori Ganga jõe ümber oli
fantastiline -- tohutult järsud kaldad, kohati 500m
kõrgused vertikaalsed kaljud jõest tõusmas, 10m
kõrgused kivimürakad jões lebamas, ja kogu selline
kuristik jätkub ca 30km pikkuselt. Sellise kuristikuga
lõikabki siis Gori Ganga läbi Himaalaja peaaheliku
(mis on umbes 50km lai). Sai siis müriseva jõe kõrval
bambushütikestes mitu mõnusat päeva veedetud.
Ülalpool, pärast peaahelikku, muutus maastik kuivaks
ja üsna elutuks, nagu pidigi (peaahelik blokeerib
lõunast tulevad mussoonivihmad), ja org muutus
laiemaks. Kogu seal oldud nädala jooksul nägin kokku
kahte valgete matkapunti ja 2-3 india oma ka.
Johari org on praegu üsna inimtühi. Vanasti oli see
tähtis kaubatee India ja Tiibeti vahel, kuid 1962
aasta jamade tagajärjena pandi piirid kinni. Külad oru
ülemises otsas kaotasid mõtte, inimesed kolisid
allapoole, ja praegu on järel vaid lagunevad
kummituskülad koos mõne üksiku inimese ja
öömajakohaga.
Piiri valvab ITBP -- Indo-Tibetan Border Police.
Hambuni relvastatud kamp. Igaühel on alati automaat
seljas. Mõni neist on silmanähtavalt islami usku, ja
näeb välja nagu perfektne "islamiäärmuslane" -- ha ha
;-) Sõin nende põhitugipunktis 3400m kõrgusel ka
granaadikasti peal riisi. Tohutult sõbralikud ja ulja
jutuga inimesed. Totakas india bürokraatia jouab ka
siia: Milamis kirjutasid nad üles mu fotoka
seerianumbri -- mis otstarbel, see jäi mulle
hämaraks. Laagrit muidugi pildistada ei tohtinud.
Aga kehv oli asja juures see, et mu toidustrateegia
(mitte midagi ise kaasas kanda, kõike saada kohapealt)
ei toiminud. Kohapealt saab ainult riisi, chapatit, ja
küpsiseid. Pesemist eriti ei tunta. Lusikat ulatades
pühitakse see vastu oma räpaseid pükse "puhtaks".
Toidusse lisavad maitset juuksekarvad ja muu solk.
Esimesel päeval sain diarröa ja sestpeale kutsusin
seda toitu hellitavalt riisisitaks. Niisiis maksis
kätte mu viitsimatus Merimetsast ciprofloxacini
retsepti nõutamas kaia -- ilma selleta olid esimesed
päevad kehvad küll. Õnneks oli mul palaviku vastu
paracetamoli, seega vähemalt palavikku hoidsin
kontrolli all. 3300m kõrgusel kohatud Lõuna-Aafrika
pundilt sain ka norfloxacini (sama mõju mis ciprol),
see mõjus for practical purposes silmapilkselt,
täpselt nagu ciprofloxacin Kambodzhas. Aga
riisisitta enam ikkagi eriti süüa ei tahtnud, ja seega
võtsin tohutult palju kaalus alla. Kaalunud pole, kuid
oletan, et 10 kilo ühe nädalaga.
Siin Almoras saan muidugi süüa küll. Paar tänavat
edasi on ka rida kaupmehi, kes müüvad kuivatatud
puuvilja, pähkleid jne. Niisiis plaanin järgmise matka
(Kuari kuru) jaoks peaaegu kogu toitu kaasas kanda.
5 päevaks peaks jätkuma küll. Seal on ka külad
täiesti toimivad, nii et kohapealt peaks saama osta ka
värskeid puuvilju.
Samuti on mul tekkinud mõte veeta oma reisi teine pool
(peale Kuari kuru) Nepaalis. Mussoonivihmades
Kathmandu tundub praegu terendavat lausa igavese õnne
linnana. Seal saab hasti süüa ka. Ja praegune aastaaeg
olevat väga hea selleks, et kaia 5000m+ kõrguse
Tilicho järve ääres.
Soe on. Temperatuurivahe märtsi- ja aprillikuuga
võrreldes on umbes 800m -- s.t. siin 3300m kõrgusel on
umbes sama soe kui tookord Nepaalis 2500m peal (saan
külmetamata magada kütmata tuult läbilaskvas majas oma
magamiskotis, seljas T-särk ja voib-olla ka kampsun).
25.mai 2001
Johari orus oli pilvine,
ja seetõttu oli mägesid vähe näha. Neist suurimat,
Nanda Devit (7800+m), ikka nägin. Milami liustiku
ümber on veel terve hulk seitsmetuhandelisi, kuid
nägin neist vaid mõnda üksikut, kuigi olin nende
tippudest 10-15km kaugusel. Siit Almorast 1650m
kõrguselt pole muidugi mitte midagi näha -- ilm on
mussoonieelselt kole hägune, nähtavus alla 10km.
Nanda Devi on siit vist ainult 70km kaugusel ja
postkaartide järgi otsustades on ta siit selge ilmaga
oktoobris väga hästi näha. Aga praegu on isegi
taevas peaaegu valge, mitte sinine.
Veider on, et siin Indias kipub olema madalamatel
kõrgustel sama vahva, kui Nepaalis kõrgemal
oleks. Johari org oli 2000m peal sama karm ja
suud ammuli ajav kui Nepaalis midagi 3000m peal.
ITBP'st. Kes tahab teada, milliste juhuste jaoks nad
nii kõvasti relvastatud on, see toksigu mõnesse
otsingumootorisse sisse sõnad "Siachen glacier war",
"India" ja "Pakistan".
Homme lähen edasi Kausanisse.
5.juuni 2001
Veetsin jälle mõne nädala mägedes. Üldiselt vahva,
segama kippus vaid (ilmselt praegusele aastaajale
omane) pilvine ilm. Lumiseid mägesid oli üsna harva
näha, enamasti olid nad pilve sees. Aga see selleks,
kena oli ikkagi.
Sain veel mõningaid elamusi india dzhiipidega
liiklemise vallast. Kõige kehvemasse
Mahindra
Commanderisse (tehtud kuueistmeliseks) mahutatakse
tavaliselt 14 inimest; suurematesse Mahindra
mudelitesse ja ka TATA Spacio nimelisse veidi
viisakamasse sõiduriista pannakse tavaliselt 16.
Esireas on koos juhiga neli inimest, juht istub
mõnikord vaid ühe kintsuga istmel; järgmises reas on
samuti neli, ja taga istuvad külgedel nägudega
vastastikku umbes 3+3 inimest. Lisaks on veel pardal
2-3 sülelast. See annab siis kokku 16 või nii. Pluss
pakid loomulikult. Saab minna veel natuke kaugemale,
pannes ühe või kaks kutti taha pulgale istuma, või
siis dzhiibi taga katusest kinni hoides püsti seisma,
või siis hoopis katusele. Minu osalusel on seni
suurim skoor olnud 18.
Kui juhil hea tuju on, siis pannakse mängima ka india
muusika (energiline kriiskamine). Lood on sageli samad
-- tundub, et kasutatakse vaid 5-6 erinevat kassetti.
Üks eriti sobilik lugu on miski meestepundi esituses,
selline, et üks kutt laulab eriti karmi tooniga
soolot, ja taustaks on väike meeskoor, kes
ülitempokalt ja ülienergiliselt skandeerib HA! HA! HA!
HA! Sellega samas rütmis teeb miski instrument tuhmi
kolksu: HA! (kolks) HA! (kolks) HA! (kolks) jne.
Ainult hästi kiires tempos. Mägiteedel hüppav ja
kargav 16 inimesega dzhiip tekitab sellise
muusikataustaga hirmus totra ja naljaka meeleolu.
Ühel päeval kulus 9 dzhiipi selleks, et jõuda
väikesesse mägikülasse tavalise nimega Ghat. Seal
lõpeb tee ja algab kena marsruut, mis kulmineerub
Kuari kuru ületamisega. Kurult olevat väga hea vaade
Nanda Devi Sanctuary nimelisele alale, kus on
mitukümmend 6000m+ tippu tihedasti koos. Eks vist
oktoobris pärast mussooni selline vaade tõesti on,
ma usun seda küll. Ööbisin puha tasuta
koolimajades ja poolmahajäetud karjusehüttides. Rada
läks üle mitme oru ja väiksema mäeharja, enne kui
jõudsin Sutoli nimelisele mägiaasale 3000m
kõrgusel (vt pilt selle loo alguses).
Ilus koht, kust Kuari kuru üle oru kohe
näha oli. Kõigepealt oli minust veidi kõrgemal üle
oru näha üks teine aasake (Dakwani, 3300m), ja selle
kohal kuru (3600m). Sutolis polnud peale minu ühtegi
inimest; valisin endale parima hüti, pühkisin selle
puhtaks, ja seadsin ennast sisse. Jõudsin seda teha
just enne vihma algust. Ennäe, katus pidas isegi
vett. Öösel oli äike päris võimas. Hea, et Sutoli
on mäeharjast 50-100m madalamal.
Järgmisel päeval mõtlesin minna Dakwanini; seal
pidi olema korralik ööbimiseks sobiv koobas ja vist
ka hütid. Oru ületamine oli vaevaline; leidsin ühe
koopa 200 vertikaalset meetrit allpool Dakwanit, kuid
oletasin, et see pole see ja vaja ikka Dakwanisse
minna. Sinna jõudsin pärastlõunal. Vahepeal läks
ilm jälle kehvaks, Dakwani oli pilve sees, nähtavus
kehv ja kõik maailm märg. Dakwanis polnud mingit
koobast, seega see 200m varem olnu oligi õige koobas
olnud. Väljavaade sinna pilve sisse ööbima jääda
ei veedelnud mind eriti, ja karjuste hämmastuseks
teatasin, et kavatsen kohe üle kuru minna ja õhtuks
Aulisse jõuda. Auli asub vähemalt 1000m kurust
allpool ja tee sinna on paras ports. Karjused olid
väga skeptiliste nägudega, kuid peagi selgus, et
mõned neist kavatsevad ise sedasama teha.
Niisiis valmistusin kiirelt viimaseks pingutuseks, jope selga,
soe müts pähe, ja tee peal järamiseks kuivatatud
puuvilja taskusse. Hakkasime siis koos minema. Nende
koormaid kandsid muidugi eeslid... Peagi selgus, et
üle vihmast libedate rusukallete kurule ronimises oli
kandamiga minu kiirus umbes võrdne ühe nende pakita
vanamehe kiirusega. Pakkideta noorte kuttidega me
sammu pidada mingist hetkest enam ei tahtnud. Niisiis
rassisimegi kahekesi kurule. Vanamees oli veider,
miskipärast ei mahtunud talle pähe, et mu hindi
keele oskus on ülimalt piiratud, ja seega ta jahus
kogu aeg midagi. Egas miskit, seltsis segasem. Kurul
tahtis ta veel, et ma temast pilti ka teeksin. Teisele
poole laskumist alustades selgus muidugi, et allapoole
minnes olen ma temast tunduvalt kiirem; niisiis
jätkasin üksi. Kuulsin, et Auli olevat liiga kaugel
(tagasivaates kahtlen selles) ja järgisin soovitust
minna hoopis harurada mööda Tapovani. See oleks
kõik lõbus olnud, kuid mulle ei koorunud tol hetkel
teadmine, et Auli on kõrgel mäeküljel 2700m
kõrgusel, Tapovan aga oru põhjas jõe ääres.
Kaarti ma kahjuks ei taibanud tol hetkel vaadata.
Niisiis osutuski "1000m" laskumine veidi pikemaks kui
arvasin. Aga nüüd on vähemalt üks isiklik rekord
tehtud: ühe päevaga 1250m üles ja 2275m alla... imede
ime, kuid põlved pidasid vastu. Tundub, et mul on
selle põlveliigese põletiku vastu mingi immuunsus
tekkinud.
Pärast Kuari kuru liikusin edasi Joshimathi ja sealt
kohta nimega Valley of Flowers. Tee selle raja
alguseni läheb mööda Joshimathi-Badrinathi
maanteed. See maantee on omaette vaatamisväärsus;
Badrinath on üks hindude palverännusihtpunkte, ja
inimesi voorib sinna suvekuudel meeletult. Kogu
Joshimath on täis palverändureid. Tee on... karm.
Normiks on vertikaalsed kaljuseinad, mis tõusevad
jõest 500m kõrgusele. Sellistele seintele on
uuristatud ca 60km pikkune tee (ilmselt lõhatud).
Kuna tee on kitsas, on sisse seatud omapärane
liikluskord. Kõigile jagatakse kätte roosad bukletid
suurte kirjadega: UTTARANCHAL POLICE. CONCERNED ABOUT
YOUR SAFE JOURNEY IN OUR STATE! Edasi seletatakse, et
kehtib "gate system". Teekond Badrinathi kestab umbes
poolteist tundi; et vältida kokkupõrkeid kitsal
teel, lastakse asfaldile vaheldumisi üks ja teine
suund. Kella järgi: esimene Joshimath->Badrinath gate
on kell 6:30 hommikul. Värav on lahti 15 minutit;
selle jooksul lastakse esimene autorong minema.
Pooleteist tunniga sõidavad need Badrinathi, ja siis
kell 8:00 lastakse Badrinathis teistpidine rong
tulema. Ja nii vaheldumisi kogu päeva. YOUR FRIEND
UTTARANCHAL POLICE WISHES YOU A HAPPY SAFE JOURNEY!
BORDER ROADS -- IN THE SERVICE OF THE NATION. Muidugi
ei tähenda se, et süsteem kenasti toimiks. See on ju
ikkagi India. Teel kurvides kumme vilistav ja HA! HA!
HA! karjuv dzhiip kohtab ikka pärast järjekordset
kurvi fanatismist põlevate silmadega paljasjalgset
hindu sadhut, kes tatsab uljalt keset teed Badrinathi
poole, lükates enda ees käru koos oma (ilmselt
jalgadeta) kaaslasega. Dzhiibijuhtidel on kiire
reaktsioon, niisiis möödume neist peaaegu ohutult.
Sadhu lehvitab meile rõõmsalt järele.
Mina sõitsin vaid 10km oma raja alguseni; Badrinathis
ma ei käinud. Koos minuga tulid sikhid, kelle
palverändude sihtpunkt asub veidi eemal -- 4300m
kõrgusel mägedes järve ääres, kohas nimega
Hemkunt Sahib. Mul oli nendega osaliselt sama tee --
1200m ülesse Ghangariasse. Eksimist karta pole, kuna
sikhe voorib sinna umbes 300-500 tükki päevas.
(hindude voolu Badrinathi võib julgelt 10x suuremaks
arvata). Ghangaria on kena väike sikhide asula 3000m
kõrgusel jõekuristike ja imeilusate metsade keskel.
Sikhide seltskond meeldis mulle väga. Hindude
fanatismi nendest ei paistnud. Meestel sikhi turbanid
peas, silmis intelligentne pilk, näha et keskmisest
tunduvalt haritumad inimesed. Puhtust peavad ka.
Lahedad ja lahked tüübid. Ghangarias oli peale minu
veel 1-2 valget ja ca 500 sikhi. Nad kõik on tulnud
siia Hemkunt Sahibi pärast; vaid mina olin järgmisel
päeval ainus inimene kõrvalorus (Valley of Flowers).
Lilli oli seal oodatult vähe, sest vihmad pole veel
päriselt alanud. Aga oli ikka, ja samuti ohtralt
omapäraseid linde, kes kohati suisa raja kõrvalt
lendu tõusid. Suuremaid loomi kahjuks ei näinud.
Orupõhi on 3400m kõrgusel ja seda ümbritsevad 6000m
kõrgused mäed. Osasid mägesid oli isegi näha.
Tegemist on liustikuoruga (nagu
Langtang Nepaalis), ja
org lõpebki liustikumoreeni kuhilatega nagu peabki.
Lahkusin kenade sikhide seltskonnast ja istusin 18
tundi järjest bussides, jõudmaks räpasesse Delhisse
470km kaugusel. Taskus on lennukipilet Kathmandusse,
takso lennujaama saabub tunni aja pärast. Seal on
praegu kuuldavasti ärevad ajad, üks prints tappis
mõne päeva eest pool oma kuninglikku perekonda; 72
tunni jooksul vahetus kolm kuningat, protesteeriva
rahva ja politsei kokkupõrgetes sai eile surma veel
10-20 inimest. Tänaste ajalehtede teateil kehtis kuni
täna hommikuni Kathmandus liikumiskeeld,
loodetavasti õhtul lennujaamast linna ikka saan. Eks
näis, seal kuulen asjast lähemalt ja kirjutan
teilegi.
6.juuni 2001
Jätkan sealt, kust eile lõpetasin: lennujaama
takso poole tunni pärast ukse ees. Lennujaamani
jõudsin küll õnnelikult, ja kohtusin seal ka nende
umbes 10 (kahe lennu peale kokku) inimesega, kes
samuti samal õhtul Royal Nepaliga Kathmandusse saada
tahtsid; kuid teadagi jäeti mõlemad lennud ära.
Väidetavalt oli põhjuseks reisijate vähesus, kuid
samuti räägiti, et samamoodi seisavad asfaldil ka
lennukid Bangkokis ja Dhakas. Õhtul olevat ju ikkagi
veel komandanditund olnud, nii et ilmselt oligi see
tegelikuks põhjuseks.
Sain oodates kokku ühe vahva Kathmandu poisiga,
kes Delhis arhitektuuri õpib, ja ta jutustas mulle
paljugi mida ma varem asja kohta ei teadnud.
Royal Nepal pani meid ööseks vingesse hotelli ja
lubas, et homme hommikul lend toimub. Lubadus pidas
vett; pärast kahetunnist viivitust startisid Kathmandu
poole kaks Royal Nepali 757't ja üks Indian
Airlinesi Airbus.
Niisiis olen leinavas Kathmandus. Praegu
komandanditundi ei ole, kuid peaaegu kõik ärid on
leina märgiks suletud. Uus komandanditund võivat
igal hetkel tulla -- väidetavalt 15-30 minutise
etteteatamisega. Valitsus andis juba politseile
õiguse komandanditunni ajal arreteerimise asemel
tulistada. Olen Freak Streetil, Durbar Square
kõrval, niisiis üsna rahutuste tulipunktis (pooled
lehepildid protesteerijatest ja politseivägivallast
on võetud kas siin või siis 300m kaugusel New
Roadil). Praegu on kõik rahulik, kuigi muidugi loid,
sest ärisid täis New Road on välja surnud.
Nüüd asja juurde... enamikku sellest te ilmselt
juba teate, kuid igaks juhuks räägin ikka.
Maila Moor wrote:
> Kui ma siin Tallinnas oma kodus laupäeva õhtul
> kujutan endale ette kuidas just praegu põlevad
> Pashupatinathis kuninga ja kuninganna tuleriidad,
> siis ma olen kuidagi jahmunud või segaduses või
> ma ei tea isegi mis. Kujutleda kuidas
> matuserongkäik läks läbi Thameli ja sajad tuhanded
> inimesed saatsid seda....
>
> Ma muidugi ei tea eriti selle maa poliitikast ega
> sellest kuidas inimesed oma kuningasse suhtusid.
> Millegipärast kujutan ma ette, et nad on nagu
> lapsed, kelle vanemad on tapetud!?
Jah, täpselt samu sõnu kasutas too üliõpilane.
Ka tema tahtis kiiresti Kathmandusse pääseda, et
Pashupatinathis olla, kuid eksamid Delhis segasid.
Muuseas rääkisin talle veel Lennart Merist, Estonia
põhjaminekust, ja 1991. aasta putshist.
Kathmandu sündmuste ametlikke versioone -- prints
Dipendra tappis põhjusel, et vanemad ei lubanud tal
abielluda (kuningannale olid astroloogid kuulutanud,
et Dipendra ei tohi abielluda enne 35ndat eluaastat),
või siis et see oli õnnetus relvaga -- ei usu siin
mitte keegi. Ainsad kaks Shah'i dünastia ellu jäänud
meesliiget (uus kuningas Gyanendra ja tema poeg) on
skandaalse kuulsuse ja kuritegeliku minevikuga.
Mõlemad on olnud segatud uimastiärisse, ja üks neist
vist ka tapmistesse! Poja kohta teadvat seda kõik,
Gyanendra kohta aga vähem inimesi. Nemad kaks (pluss
opositsioonipartei) olid ainsad, kellele juhtunust
kasu vois tõusta. Nüüd siis määras Gyanendra asja
uurima komisjoni, kuid kahjuks on komisjoni liikmed
tema sõbrad ning rahvas ei usu nende erapooletusse.
Rahvas kahtlustab, et Gyanendra ja tema poeg ongi
mõrvarid ja rahutused on seega ilmsed. Muuseas
räägitakse tänaval, et Dipendra suri kuulist selga
-- mõnevõrra omapärane inimese kohta, kes
väidetavalt pärast muu seltskonna tapmist endale
otsa peale tahab teha.
Mis edasi? Nepaal ei ole ilmselgelt heades kätes.
Alates 1990 aastast ei ole kuningal küll enam eriti
suurt võimu (rahva survel loobus kuningas tollal
otsesest võimust demokraatia kasuks, jäädes
suuresti esindusrolli nagu meil president -- kuigi
muidugi Birendra roll rahva jaoks oli palju suurem kui
meil Meri). Kuid poiss rääkis, et on suur oht, et
Gyanendra kaugem eesmärk on täismonarhia
taaskehtestamine (monarh oleks loomulikult tema ise).
Alguses teeb taltsast nägu, aga paari aasta pärast
pärast hakkab ora ajama (väga läbi lillede vihjas
sellele ka tänane Kathmandu Post). Rahva demokraatia
vastu üleskeeramine ei oleks väga raske, sest
valitsus ja parteid on siin korrumpeerunud ja veel rohkem
ainult enda huvisid taga ajavad kui mujal maailmas.
Kuuldavasti ostetakse mägikülades harimata inimestelt
hääli riisikottide eest, ja praegu on mõlemad parteid
segatud korruptsiooniafääri uute lennukite liisimise
asjus. Ka opositsioonipartei on praegu osalt rahva
poolele asunud, kuid nii poiss kui Post arvavad, et
nad teevad seda puhtalt enda huvides, et võimuparteid
mustata ja lahti kangutada. Opositsioonipartei on
iseenesest NCP-UML (C nagu Communist ja M nagu
Marxist). Demokraatia ei tööta siin praegu hästi, ja
rahvas eelistaks praegu hea kuningaga (mitte
Gyanendraga) monarhiat.
Gyanendra enda või tema poja mingisugune surm ei
lahendaks suures plaanis ka midagi -- Shahi dünastia
lõpeks, kuid valitsus jääks ikka kehvaks.
Niisiis häid variante palju pole. Poiss ei
pidanud demonstrantide võitu eriti tõenäoliseks,
arvates, et valitsus võib lõpmatuseni
komandanditunde teha. Samuti võib kuningas läbi
parlamendi teatud seaduslikus skeemis välja kuulutada
erakorralise olukorra, kus võim läheb tema kätte.
Poiss pakkus mingi positiivse arenguvõimalusena
rahvusvahelist komisjoni, ja võib-olla midagi sellist
ongi võimalik. ÜRO ja NGOde kohalolek on siin muidugi
suur. Kuid ma küll kardan, et ÜRO võtaks initsiatiivi
küll alles siis, kui tema rahuvalvet vaja oleks, ja ka
siis oleks nende mandaat vaid tõepoolest rahuvalve,
mitte poliitiline sekkumine a la CIA kunagine tegevus
Laoses, Kolumbias, Kuubas jne.
Kathmandu Posti juhtkiri oli siiski lootusrikas
ja tundus uurimiskomisjoni usaldavat ja uskuvat
Gyanendra sõnu Birendra poliitika jätkamisest.
Jään siia ilmselt vähemalt mõneks päevaks ja
kirjutan, kui midagi uut on.
Muidu on Indiast tulles ikka shokk suur. Jessas.
Veendusin jälle omaenda kunagi kellegile öeldud
lauses, et Kathmandu lõhnab, India haiseb. Ja Nepaal
võib olla kohati kasimata, kuid India on räpane. Ja
toit on siin, hmm, hea. No on siin hea olla. Mitte ei
saa aru, kuidas nii intelligentsetel ja ausatel
inimestel enda keskelt sellised poliitikud tekkinud
on.
6.juuni 2001
Kahjuks hakkavad toimuma kõik loogilised musta
stsenaariumi sammud: eile asus valitsus piirama
pressivabadust, arreteerides Kantipur Publicationsi
kolm juhtivtöötajat selle eest, et eile ilmus
Nepaali loetavaimas ajalehes Kantipur üks maoistide
liidri artikkel, kus ta kahtlustas vandenõud ja
nimetas asjaosalistena valitsust ja ka Indiat.
Kantipur on mõistagi nepaalikeelne väljaanne, ja mul
pole õnnestunud veel artikli tõlget saada. Sama
firma poolt välja antavas ingliskeelses Kathmandu
Postis kahjuks seda artiklit polnud, vaid tänases oli
väike nupuke.
Eile unustasin saatmata artikli valitsuse ajalehest
The Rising Nepal:
Govt alerts people agaist rumours
Kathmandu, June 5 (RSS):
His Majesty's Government has requested the people not
to get carried away by fictitious and concocted rumours
without knowing the truth and realities from the
sectors concerned as various baseless rumours are
being spread currently with the intention of
disrupting law and order by misleading people at a
time when the nation is gripped by a big tragedy.
According to the Home Ministry, at present when the
entire nation is grief-stricken due to recent
unprecedented and unexpected incidents, some elements
are out to fulfill their niggardly vested interests by
spreading ill intended and baseless propaganda like
poisoning of milk and drinking water at their very
sources, and disappearance of certain persons.
This is nothing but an ill intention of making the
present situation all the more sensitive, the Home
Ministry said, His Majesty's Government is ever alert
to protect the people's lives and property, and ensure
public health and interest.
The Ministry has also requested one and all to report
to the Home Ministry through phone numbers 226044 and
225698 if they hear any baseless and fictitious
rumours.
Eile oli Kathmandus rahulik, mingeid meeleavaldusi ei
toimunud. Valitsus kehtestas igaks juhuks ikkagi
ööseks komandanditunni (mina juba magasin siis).
22.juuni 2001
Käisin siis vahepeal 5000m kõrgusel Tilicho järve
ääres, mida nimetatakse maailma kõrgeimaks järveks
(kõrgemal kui geograafiatundidest meenuv Titicaca
järv Lõuna-Ameerikas).
Tee sinna läheb mööda Applepie Highwayd ehk
ümber-Annapurna rada. Hooajal (okt-nov, märts-aprill)
liigub mööda seda rada umbes 200 valget matkaselli
päevas, ja külarestoranide menüü on siis vastavalt
turuseadustele nii tsiviliseerituks arenenud, et
häbistav nimi Applepie Highway on täiesti ära
teenitud.
Aga praegu, juunis, pole Nepaalis õunaaeg. Samuti
pole ka matkahooaeg, ja saan rõõmsalt kuulutada, et
käisin Applepie Highwayl ja nägin 2 nädala jooksul
vaid 4-5 valgete punti. Oli mitmeid päevi, kus ei
näinud ühtegi valget, ja seisukord hotellides
meenutas hoopis läinud sügise Birmat -- olin alati
ainuke klient hotellis. Põhjus, miks teisi valgeid
polnud, oli lähenev mussoon koos oma Eesti mõistes
meeletute vihmadega. Kuid sel aastal juhtus nii, et
mussoon jäi umbes 10 päeva hiljaks ja seega
ajastasin ma oma käigu (teadmatult) väga hästi. Ka
oli nüüd suvel väga soe: alles 3500-st meetrist
kõrgemal muutusid ööd jahedaks ja tuli pugeda
magamiskoti sisse, selle asemel et kott lahtiselt
tekina enda peale laotada. Kahjuks on sellel medalil
ka teine külg, nimelt oli 2000-st meetrist madalamal
päikesega võimatult palav.
Rada Tilichoni läheb mööda Marsyangdi jõe orgu.
Lähim autotee on Besisaharis 760m kõrgusel, ja seal
peatubki buss pärast seitsmetunnist sõitu
Kathmandust. Besisahari ümber on mäed sellised
laugevõitu ja muidu väetid, meenutades pigem
Kesk-Euroopat või Kagu-Aasiat, mitte Himaalajat. 760m
merepinnast tähendab ka keskpäeval parajat palavust,
mille muudab päris piinaks asjaolu, et sa pead
tassima 10-kilost seljakotti päikesepaistes mägedest
üles-alla. Niisiis möödusid esimesed kaks päeva
veidi igavalt, kuid neelasin selle alla, sest ega ma
ei oodanudki nädalasest ülesmarsist midagi rohkemat
-- silme ees terendas vaid Tilicho.
Olukord muutus 1300m kõrgusel Jagati-nimelise
külakese kandis. Mäed muutusid järsemaks ja
Marsyangdi ümber tekkis koguni midagi kuristiku
taolist, vist vingeimad vertikaalsed kaljud, mis ma
Nepaali jõeorgudes seni näinud olen (jäädes siiski
alla Gori Ganga kuristikele India Himaalajas). Rada
väänles pidevalt üles-alla, katsudes vältida
järskudel nõlvadel maalihetest paljaks pühitud
kuumaastikke. Järsud mäed ja ümbritsev mets aitasid
keskpäevast päikest vältida ja see leevendas ka
temperatuuriproblemi. Tänu kasvanud kõrgusele
näitas termomeeter randmel kõigest 28 kraadi
varasema 33 asemel. Asi läks lõbusaks ja see kant
oli ilus. Pilvi oli küll palju ja suuri mägesid oli
ikka vähe näha. Vaid harva lõi mõneks ajaks
kuskilt mägede ümbert pildi nii selgeks, et oli näha
siinsamas orunõlvade kohal kõrguvad 7000m kõrgused
Annapurnad, ja eemal väga ilus 8500m Manaslu.
Paar päeva edasi, ja siis toimus Pisangi kandis äkki
sama, mis Milami orus Indias -- org lõikas 3000
meetri kõrgusel läbi Himaalaja peaaheliku, ja
maastik muutus kuivaks Transhimaalajaks nagu Tiibetis.
Mets muutus harvaks, org laienes, nõlvadele tekkisid
rohupuhmad, mida jakid nosida armastavad. Igal
hommikul kell 11 hakkas puhuma tuul -- ikka lõunast
põhja, mööda Marsyangdit üles, nagu siinsele
mussoonile kohane. Päevane ilmarütm oli siin
teistsugune kui mägedes tavaliselt. Varahommik oli
enamasti paksult pilves, kuid päeva peale hakkas
orupõhja kohale sinist taevast tekkima; ilusaim oli
ilm kella 11-12 paiku. Sealt alates läks tüüpiliselt
jälle rohkem ja rohkem pilve. See on üllatav, sest
tavaliselt on mägedes selgeim varahommikul, minnes
siis päeva peale üha rohkem tuksi.
Pisangist edasi oli orupõhi 10-20km pikkuselt üsna
tasane, kõrgus püsis 3200 ja 3500 meetri vahel.
Kohati paistsid kohe kõrval olevad Annapurnad,
Gangapurnad, Chulud ja Pisang Peak, kuid mitte kunagi
kõik korraga. See see suvekuude Himaalaja nuhtlus on.
Edasi Tilicho poole. Kena Khangsari külake 3700 peal,
ja siis tuligi kauaoodatud põnev ja ohtlik
rusukallete ala, mille müstilisi pilte olin varem
näinud ja mille läbimiseks kulus umbes tunnike.
Nõlva kõrgus 500-1000m, kalle 45 kraadi, pinnas
lahtine kivipuru, kruus, liiv. Kohati olematu rada
traverseeris seda nõlva umbes keskelt, 200-500m
kõrgusel all voolavast jõest ja 4100m kõrgusel
merepinnast. Keset nõlva müstilised vertikaalsed
kivirahnud, liivakivi või midagi taolist, mõni neist
oma 15 meetrit kõrge. Järgmisel päeval jätkus
samalaadne nõlv, ainult et laugem, ohutum ja ilma
rahnudeta. Seda mööda tõusis rada kuni järveni.
Järve äärest 5000m kõrguselt tõuseb selle kandi
põhiline tõmbenumber: Grand Barrier ehk mitut 7000m+
mäge ühendav järsk hari (vt pilt vasakul),
täielik kuumaastik oma
sadade jääkoskede, liustikuhakatiste, lahtiste
rahnude ja laviiniohtlike aladega. Võimas pilt,
võib-olla kõige võimsam Himaalajas. Mäekülg on
10-15km pikkune, sa seisad enam-vähem ta jalamil,
tema harjal olevad tipud on sinust vertikaalis
2000-2500m ja horisontaalis 4000m kaugusel. See sein
elab; väikesi laviine tuleb mürisedes iga minuti
tagant, kukkuvad kivid kolisevad ja liustike raginat
peaks ka kuulda olema, kui kaua passida. Mõni ime, et
siit keegi üles ei roni: millegagi pähesaamine on
enam-vähem garanteeritud, vähemalt praegusel
aastaajal! Grand Barrierilt lähtub veel teinegi hari,
mis suundub teisele poole (Tilichost eemale) ja
tõuseb seal horisontaalis 3000m kaugusel Annapurna
põhitipuks (8091m). Selle seina teisel pool, 15km
kaugusel Tilichost, olin ma eelmisel aastal, kui
Annapurna Sanctuarys tormivangis istusin.
Samal päeval, 16. juunil, jõudis kohale mussoon. Ilm
oli märgatavalt pilvisem kui varem, ja edaspidi nägi
päikest ja sinist taevalappi haruharva. Kellel
Maurice Herzogi raamat "Annapurna" peas on, see
mäletab, et kui nemad 50 aastat tagasi siit 7km
kaugusel Annapurna põhitipu all laagris istusid,
jõudis mussoon kohale 5. juunil; nagu öeldud, sel
aastal jäi asi veidi hiljaks.
Plaani Kang La'le minna jätsin targu ära; praeguste
ilmadega oleks shansid sealt head vaadet saada
kaduvväikesed, ja hind, mis maksta tuleks (1700m üles
ja siis alla) liiga kallis. Niisiis oli retke
kõrgpunkt (Tilicho) möödas, ja edasi järgnes vaid
tagasipöördumine.
Selgus, et on olemas alternatiiv ca 4 päeva
vältavale mööda tuldud teed allaminekule; ühe
päevaga jõudsin Pisangi lähedale Humdesse, kus
tasasel (hmm...) orupõhjal oli 3353m kõrgusel
lennujaam, kust 4 korda nädalas lennatakse
Pokharasse. Lend läheks üle Karpu Danda Pokhara
lähedal, mis mulle huvi pakub kui võimalik
matkamarsruut tulevasteks aastateks. Tahaks seda näha
küll.
Lennuki juhtimine ei ole siinkandis kuigi lihtne.
Maandumistrajektoor kulgeb üle 50-100m kõrguse
seljandiku paar kilomeetrit enne Humdet; kujutan ette,
et see tuleb ületada üle noatera nii madalalt kui
võimalik, piloteerides visuaalselt. Kui selle
seljandiku kohal on pilved, teatab Humde lennujaam
raadio teel Pokharasse, et ärge tulge. Kui kella
9-11'ks selginenud pole, jääb lend ära, sest
algavad tuuled ja lennukompaniil on sõiduplaanis ka
muid lende peale pisikese Humde.
Ega see värk hea välja ei näinud: Humdesse jõudes
teatati mulle, et viimased kaks päeva on lennud ilma
tõttu ära jäetud ja üleüldse on homme lend "full"
ja ülehomme ka. Kui ma seda juttu hotellis edasi
rääkisin, hakkas peremees kätega vehkima ja
sõimas, et RNACi asjamees on crazy ja ülehomne
(teisipäevane) lend on "tourist flight" -- lend, kuhu
teoreetiliselt müüakse kohti vaid välismaalastele.
Kuna praegu välismaalasi praktiliselt pole, ei saa
ausa mängu korral teisipäevane lend täis olla.
Niisiis saatis ta oma naise korda majja lööma. Mina
jutust aru ei saanud, kuid asi lõppes sellega, et mu
nimi lisandus teisipäeva kohtade nimekirja. Aasia
kohta imelik juhtum -- kuna välismaalastele on hind
nagunii mitu korda kõrgem (50 dollarit), siis peaks
nad ebaausa mängu korral just meid eelistama? Või
siis teatama, et on küll full, aga kui 10 lisadollarit
leiad, siis tegelikult ei olegi nii full? Kuid midagi
sellist ei toimunud, lihtsalt paugust et full ja
kõik.
Nojah, sinna nimekirja sattumine oli muidugi vaid pool
mängu, sest ilmad olid ikkagi kehvaks pöördunud.
Otsustasin igatahes ühe päeva Humdes passida ja siis
oodata ja loota, et teisipäeval lennuk tuleb.
Järgmisel hommikul oli ilm ilus ja selgus, et
tegelikult pole ka tänane lend nii full kui algul
paistis (juhul kui lennuk tuleb). Istusin pisikese
lennujaama control toweris ja kuulasin, kuidas kutid
kannatlikult läbi ragina Kathmandu peamajaga ühendust
katsusid saada. Kahjuks teatas Kathmandu, et hoolimata
ilmast täna te lennukit ei näe. Egas midagi,
keerutasin näppe ja lugesin pool päeva miskit
aprillikuu Business Weeki. Ilm keeras kah kohe tuksi
ja välja minna polnud isu. Õhtuks oli Business Week
läbi ja niisiis otsustasin, et kui homme ka lennukit
pole, siis lähen jalgsi alla. Ärkasin kell 6 ja
heitsin pilgu välja -- hetkega selge, et vist tuleb
seljakott selga võtta, pool orgu 50m kõrgusel
ujuvaid pilvi täis. Ootasin siiski poole üheksani,
kuni RNACi kutid ka ütlesid, et no chance. Tibutas
vihma.
Niisiis. Ilm on kehv ja juba käidud tee niisamagi
igavavõitu. Järeldus: tuleb minna kiiresti ja teha
pikki päevi. Üles olin tulnud Besisaharist 5
päevaga, seega plaanisin alla jõuda kolmega; selleks
tuleks samaks õhtuks Danaque-nimelisse külasse jõuda
(7-9 tunni tee pluss vihm). Panin kiirelt ajama. Algus
läks nii hästi (Pisangi 2 tunni asemel poolteist,
Chame viie-ja-poole tunni asemel 4:20), et meenus ühe
Humde poisi ütlus, et tema rekord Besisaharist ÜLES
tulekul on kaks ja pool päeva, ja üks tema sõber on
kahega tulnud! Tõsi küll, ilma seljakotita.
Niisiis... miks mitte kahe päevaga alla? Selleks
peaks täna jõudma Tal'i 1700m kõrgusel, käies
läbi tõusul kahe ja poole päevaga tuldud tee ja
laskudes 1600+m... kartsin põlvede pärast, kuid
hasart lõi sisse. Lubasin endale vaid pool tundi
lõunat, ei peatunud peaaegu kordagi, ja olin Danaques
mitu tundi enne päikeseloojangut, mis lubas üritada
Tal'i. Vihm oli jäänudki pelgaks tibutamiseks, kuigi
sellest muidugi piisas, et mind üsna märjaks teha.
Ülal (ilma päikeseta) valitseva jaheduse ja tuule
tõttu olin sunnitud T-särgi peale kampsuni tõmbama;
selle märjakssaamisest oli kahju, kuna see ju kuivab
mitu aega. Vihmavarju ega kilet kahjuks polnud.
Njah; poolteist tundi enne Tal'i avanesid taevaluugid
pärani. Läbimärg. Rajad muutusid ojadeks ja
jõgedeks; kivitrepid kaskaadidega koskedeks.
Tõusvatel rajalõikudel voolas jõgi vastu,
langevatel minu teega samas suunas. Saapad lirtsuvad,
külmad ja märjad püksid käivad raskelt vastu põlvi.
Tal'i jõudsin peaaegu pimedas. Oli muidugi asjatu
lootus, et midagi öö jooksul ära kuivaks. Hull oli
ka see, et ka seljakoti põhjas olnud magamiskott oli
veidi märjaks saanud. Egas midagi, järgmisel
hommikul külmad ja märjad riided jälle selga ja
minema, sihiks Besisahar. Selle eesmärgi maksis mulle
kahetunnine jutuajamine ühe kange inglannaga, kes oli
teel ülespoole sihiga ronida Pisang Peakile (6092m).
Kaljuronimist proovinud ainult korraks 10 aastat
tagasi koolis. Nüüd siis sherpast giidiga kahekesi
Pisang Peakile, kaasas varustus nii kalju- kui ka
jääronimise jaoks. Inspiratsiooni tulevikuks sain
küll.
Ka nüüd möödus enamik päevast peaaegu kuivalt.
Riided seljas kuivasid. Kuna läksin nüüd vastupidi
Applepie Highway tavalisele suunale, kohtasin ühe
päevaga mitut valget. Nende jutust koorus välja, et
see vihmavärk ongi selline seaduspärane: sadama
hakkab kell 6-7, sajab kogu öö, ja hommikul 6-8
paiku lõpetab. Noo-jah, eks siis tuleb enne kuute
jõuda nii kaugele kui võimalik, et järgmisel
hommikul enne Kathmandu bussi väljumist Besisahari
jõuaks. Aga muidugi sain petetud, luugid kukkusid
lahti hoopis kell 4. Niisiis kordus eilne stsenaarium,
ja läksin välja Bhulbhule'ni, kust on Besisahari
kahe ja poole tunni tee.
Järgmisel hommikul ei sadanud ja kõik läks
plaanipäraselt. Õhtul Kathmandus. Nägin ka esimesi
selle aasta vihma tekitatud purustusi: Muglingi
lähedal oli 150-meetrine jupp Kathmandu-Pokhara
maanteest 100m allapoole jõkke pühitud. Buldoosrid
parasjagu tasandasid seda kohta, pressifotograafid
tegid pilte, läbi sai küll.
Kathmandu on rahulik, poliitilises mõttes eriti
midagi ei toimu. The Rising Nepal avaldas jälle miski
"say no to rumours" kirjutise ja igapäevane elu käib
nagu eelmisel aastalgi. Kuuldavasti on kogu verine
sündmus üks pikas reas, mis paneb ärksamaid
nepaallasi hääletama jalgadega. Besisaharis kohtasin
ühte 22-aastast, kes läheb kolmeks aastaks Belgiasse
õppima; on teisigi.
Jään nüüd arvatavasti siia Kathmandusse kogu
kojusõiduni jäänud nädalaks. Maili loen ilmselt
kord-paar päevas.
Return to my homepage