Carretera Austral
If you don't read Estonian, the photos are your only hope.
Hispaania keele huvilised saavad siin ka oma sõnavara täiendada
väikese õpiprogrammi abil.
Date: Thu, 11 Jan 2007
Subject: Ettevalmistused Tshiili rattamatkaks
Juhtus nii, et alates esmaspäevast olen jälle
Tshiilis. Sedakorda tulin mööda Carretera Australi
toimuva rattamatka jaoks. Mu viie aasta taguse
Tshiili-reisi päeviku leiad siit
ja seda lugedes saad ka aimu miks mulle Carretera Austral meeldis ja miks
ma nüüd siis sinna tagasi minemas olen. Koos kolme
sõbra ja ratastega. Kahega neist sõpradest pole ma
siinmail veel kohtunud, sest nendel on samaaegne teine
teekond, millest võib lugeda
Kika&Mele blogist
-- nendega kohtume homme Balmaceda lennujaamas, kuhu
mina ja Tom maandume koos nelja jalgrattaga.
Rattad ostsime Santiagost, Tshiili pealinnast, kus
oli +30 kraadi ja päike, mis tegi minu talvega
harjunud pealae küll uimaseks. Santiagot oli vahva
jälle näha, mulle meeldib see linn ja iga päev olen
Tomile korranud et küll on hea et ikka esmaspäeval
siiapoole ekvaatorit tulime.
Lisaks rataste ostmisele on sinna mahtunud veel
lobisemised Santiago taksojuhiga, kes küll alguses
keeldus meid kuskile viimast kuna talle rattad
katusele ei mahu; kuid kui nende vendadega jutule
saad, seletad et käisid juba varem Tshiilis ja nüüd
tulid koguni tagasi, ja tuled kunagi veel kolmaski
kord, soostud nendega vestlema Tshiili naiste ilust,
jättes siiski targu enda teada et eestlannad on
muidugi ilusamad - siis on nad valmis sinu heaks
tegema mida iganes :) Mõned kaasliiklejad
signaalitasid, kuid sõidetud saime. Pool tundi hiljem
selgitas bussijaama pagasiülem, et meil on vaja maksta
talle rataste eest lisatasu, ja noh ega see küll veel
ei garanteeri et bussis ratastele ruumi jätkub, kuid
tema suure kogemuse põhjal, vaadates tänast reisijate
hulka, meie bussi, ja päikeseplekkide arvu, on peaaegu
kindel et saame peale. Saimegi, ja öö varjus rändasime
1000km lõuna poole Puerto Montti, kus asume praegu.
Puerto Montti bussijaama sõbralikud pakikandjad,
kes küsivad kastide mitu kvartalit üles- ja allamäge
veeretamise eest vähem kui Santiago omad 50 meetri
eest; vulkaanikoonused paistmas läbi hommikuse udu
Panamerica maanteelt; Tshiili nätsked hamburgerid;
ujumine Llanquihue järves; Kõikide Pühakute järv suure
Osorno vulkaani taga, mis on juba päris Andides ja
mille teisel kaldal paistab Argentiina. Nelja päeva
sisse on mahtunud paljutki.
Mulle juba koorub järgmise Tshiili-matka idee --
matkata mööda Ande Hornopireni kandist põhja poole,
Petrohue, Puyehue, ronida taas mõne vulkaani otsa ja
telkida Lago Ranco kallastel, ja siis edasi põhja
poole, paralleelselt Panamericaga, kuid ikka mööda
mägesid, mitte asfaltteid. Aga sellest mõtleme kunagi
hiljem :) Homme lendame üle viimase 530km, mis veel
Balmacedani on jäänud, kohtume Kika+Melega, ja matk
võib alata :)
P.S. LLanquihue hääldus maarjamaa keeles oleks
Ljankiihue, ja järv on väga ilus :)
Date: Sat, 20 Jan 2007
Subject: Esimene osa rattamatkast
Tervitused Cochrane linnakesest! See on meie
rattamatka kõige suurem asula üldse, siin on tervelt
3000 elanikku. Seljataga on esimene pool (330km)
rattamatkast ja selge on ka, et see tee on füüsiliselt
raskem kui ma varem arvasin. Tõuse on rohkem, kohati
tee ainult üles ja alla lähebki, kuigi kõrgus
merepinnast on vaid 200-400m. Igal päeval on olnud
mõni kuru, kuhu üles väntamine on kõvasti võhma
nõudnud, ja alla kihutamine treppisõidetud kruusateel
pole ka kõige lõbusam tegevus.
Samas on see kant olnud palju ilusam kui ma arvasin,
iga päev on toonud täiesti uued vaated ja uut sorti
ümbruse. Alustasime Balmaceda lennujaamas, kus
Kika+Mele meid kallistades vastu võtsid, ja asusime
lennujaama põrandal rattaid kokku monteerima.
Alusetuks osutus hirm et mingid detailid maha jäid, ja
saime rattad kokku hoolimata takistavatest asjaoludest
nagu ühel rattal pedaalide valetpidi pealekeeramine,
mistõttu nendel pedaalidel nüüd keere segamini on..
Lennujaam pandi varsti kinni ja kolisime välja oma
õlinäpu ja kotipakkija töid jätkama. Kika informeeris,
et Balmaceda teine nimi on Reina del Viento - Tuulte
Kuninganna... Tuul oli tõesti väga tugev ja mõte ratta
selga istumisest ei tundunud nii meeldivana. Ka
kaasavõetud toit ei tahtnud kuidagi kottidesse mahtuda
ja mõni hetk oli veidi tusane. Siiski andsid mõned
testisõidud tulemuseks, et tuul ratast pikali ei lükka
ja isegi vastutuult edasiliikumine on võimalik.
Kogenud ratturid lugejate hulgast (ja ka härra Murphy)
juba teavad aimata, mispidi tuul meie plaanitud
marsruudiga võrreldes oli.
Balmaceda on tasandikul, 10km kaugusel Andidest, ja
lootsin väiksemat tuult mägede varjus. Selle 10km
katmiseks kulus kaks-kolm tundi, ja tuul tõepoolest
vähenes mingil määral. Meil on kaasas umbes
minupikkune värviline satelliidifoto
matka piirkonnast
ja isehakanud geograafidena ajame selle pealt jälgi
mispidi tuul igas uues orus puhuma hakkab. Mõnikord
läheb täppi ka, ja viimased päevad on möödunud
valdavalt taganttuules.
Laagriõhtud on vahvad nagu ikka heas seltskonnas ja
vahest peame üksteisele ka loenguid Sakala Keskuse
käekäigust, irratsionaalarvude täpsete väärtuste
arvutamisest, Lõuna-Ameerika linnakaartide disainist,
ja Boliivia poliitilisst olukorrast. Tähti täis öödel
on ka astronoomia sagedane jututeema, eriti kuna
kambas on meie täheteadlane Tom. Ta oskab peast
arvutada mis suunas peaks praegu asuma Magalhãesi
pilved ja kas eile laagriööl taevas silmatud tohutu
sabaga täht on tõesti komeet või hoopis lennuk. Oligi
komeet, McNaught'i komeet, jube suur ja hele. Ka
Magalhãesi pilved on ikka tohutu suured;
põhjapoolkeral neid kahjuks ei näe.
Päevavalguse ajad on täidetud metsaste orgude, lumiste
mäetippude, ja erinevat värvi järvedega. Paar korda
oleme tee pealt silmanud ka Patagoonia jääkilpi -
maakera kolmandat poolust, kus on kümneid ja sadu
kilomeetreid jääd, liustikke, ja mägesid. Jube ilus
on, silmapiirini Argentiinasse ulatuvad
sinakasrohelised järved ja looklev kruusatee, umbes
kord päevas sekka ka mõni pisike asula. Tee ääres on
aeg-ajalt ka üksikuid maju - talud, metsameeste
soojakud, ja mõned arusaamatu otstarbega objektid.
Kõige naljakam oli tee ääres seisev arhailine
ratasteta buss, millesse keegi oli ilmselt endale maja
teinud, sest korsten tossas. Elanikke näha ei olnud.
Carretera Australi ümber on igatahes näha
tsivilisatsiooni pealetungi, varasemast rohkem
turiste, jne. Võrdlusmoment on mul olemas, sest mõnes
nüüd läbisõidetud kohas käisin ma ka 5a tagasi ja vahe
on tuntav. Meile, matkajaile, on hetkel
tsivilisatsioon muidugi vastumeelne - tahaks et maju
oleks vähem, teisi rattureid kohtaks harvemini kui
kord päevas, ja mõne kõige ilusama vaatega
lõunapeatuse koha peal poleks turismitalu. Edasised
päevad aga viivadki meid üha kaugemale inimestest,
edasi lõunasse, külakestesse nimega Tortel ja Villa
O'Higgins. Loodame homme saada bussi või veoauto
peale, mis viiks meid 120km edasi Torteli - omal jõul
vändates ei jõuaks me õigeks ajaks Argentiinasse
suunduvale praamile. Praegu, Cochranes, on isegi
mobiililevi - seda polnud me pärast viimase kirja
kirjutamist näinud. Edasise osas on kindel, et kuni
Argentiinani (30nda jaanuari paiku) oleme levist ja
internetist väljas.
Date: Wed, 7 Feb 2007
Subject: Rattamatk numbrites
Enne matka prinditud suure satelliitfoto põhjal arvasin, et esimesed kaks
päeva on rasked üle mägede ronimised, edasi aga tulevad tasasemad ajad
mööda jõeorge. Nüüd teame, et "päris nii see just polnud" ja satifoto ei
asenda samakõrgusjoontega kaarti. Kogu läbitud 470km jooksul oli pikemaid
tasaseid lõike vaid 40km jagu - kõik ülejäänu oli lõputu üles-alla ronimine.
Iga 10km kohta tuli umbes 200m tõuse. Polnud päeva, kus poleks pidanud
korduvalt ratta seljast maha ronima ja ratast lükates ülespoole suruma.. samuti
on tee kohati suht kole kruus, mõnikord treppi sõidetud ka. Lisame siia veel
tugevad tuuled, mis alguses olid vastu, hiljem aga õnneks pöördusid.
Balmacedast esimesed 14km oli vastutuult kruus, siis järgnes umbes 60km asfalti
kuni Villa Cerro Castilloni. Edasi oli kõik kruus, vahel sõidetavam, vahel
koledam. Sellist sõidutunnet, nagu Eestis tasasel teel 30km/h vurades, peaaegu
ei tulnudki, aga see-eest oli maastik väga meeliülendav. Niisiis sõitsimegi
päevas keskmiselt vaid 43km. Cochranesse jõudes tekkis kahtlus, et me õigeks
ajaks praamile ei jõua, ning läbisime järgmised sadakond kilomeetrit bussiga.
Tagantjärele selgus, et Cochrane-Villa O'Higginsi tee on tasasem kui sellele
eelnenu, ja ka ilma bussita oleks napilt jõudnud. Aga bussi abil saadud paar
puhkepäeva olid kindlasti seda väärt!
Laagrit panime üles 15 korda. Paaril päeval polnud lihtne leida veega
laagrikoha ja tuli mängida tavalist lotot "kas see on viimane hea koht või
leiame enne pimedat veel järgmise". Muidu aga laagri leidmine probleeme ei
valmistanud. Karjataradest üle eramaale ronisime küll rohkem kui korra,
mõnikord küsisime luba ka. Parque Nacional Cerro Castillos polnud metsik
telkimine lubatud ja tuli maksta kamba peale 7500 Tshiili peesot (170 krooni);
ülejäänud korrad oleks tasuta saanud, kuid paaril korral maksime kellegile et
saaks dushi all käia. Pärast Torteli muutusid metsad metsikuks, aga sellises
metsas teatavasti lagendikke pole, ammugi veel tasaseid. Talutava telgikoha
leidsime siiski alati. Märkisin nüüd satifotole ka meie laagrid.
Kriipsjoonega joonistasin kondimootoriga läbitud tee, punktidega aga need kohad kus bussi
või laeva abi tarviline oli.
Ratasteks valisime Trek 820, ostsime nad uuena Santiago rattaäride tänavalt
(San Diego), maksime iga ratta eest 159 tuhat peesot pluss lisavarustus.
Villa O'Higginsis müüsime koos lisadega 140 tuhande eest maha. Algul kartsime
et ei õnnestu müüa. Kuid Villa O'Higginsis on kõik asjad transpordi tõttu
kallid ja sõna otseses mõttes igaüks kellega rääkisime tundis rataste ostmise
vastu huvi. Küsisin suvaliselt vennalt teed ja mainisin et müüme rattaid, tema
kohe küsima et palju maksab jne. Mele saadeti kohe keskväljakule raadiojaama
oma kuulutust ette lugema, et siis kogu küla teab. Lõpuks müüsime Hielo Sur
firmale, kes opereerib ka Lago O'Higginsi praami - sedasama millega me
jalameestena edasi läksime. Nende mees
Hans Silva
rääkis et kavatseb hakata meie rattaid
välja rentima - kes sinnakanti satub, siis võtku mõni ratas rendile, tehku
meile pilt, ja tervitage Hansu :) Nimelt tekkis matka jooksul ratastega
täiesti armas sõprus, ja müümine oli veidi kurb... sinu tehtud pildilt
näeksime, kelle ratas see oli ja kuidas tal on elu läinud! Tehke rattale pai
ka - eriti meeldis neile kõrva tagant sügamine.
Rattad pidasid vastu korralikult. Isegi kummid ei läinud kordagi katki,
rääkimata tõsisematest äpardustest. Korduvalt kaotasime küll pakiraami
kinnituskruvisid, mida vibratsioon kergesti lahti keeras. Esikäiguvahetajaid
ja pidureid tuli ka iga paari päeva tagant veidi timmida, kuna kulumise või
vibratsiooni tõttu läks nende tuuning paigast ära.
Ilmaga vist vedas. Esimesed päevad olid täidetud vaid päikesepaistega, mis
Eestist tulnutel kohe käeseljad ära põletas. Tomil tuleb sealt juba kolmas
nahk... Mida kaugemale lõunasse jõudsime, seda kehvemaks aga ilm läks.
Kummalisel kombel oli siis taevas sageli palju musti pilvi, kuid vihma neist
eriti ei tulnud ja kui tuligi, siis harva tugevalt. Vaid eelviimane päev oli
selline tõeliselt ebameeldiv sõitmine lausvihmas lõõtsuva jaheda tuulega.
Õnneks saime sel õhtul lõket teha ja soojendasime ennast jälle korralikult
üles.
Date: Fri, 16 Feb 2007
Subject: Rattamatka teine osa
Matka teine pool oli esimesest veel vähem asustatud paikades.
Cochranest edasi on sisuliselt vaid kaks asulat: Tortel ja Villa O'Higgins.
Torteli jõudis tee aastal 2003, Villa O'Higginsisse aastal 2000. Kogu
Carretera Australi ehitamisel töötas 10 000 sõdurit ja kahekümne aasta
jooksul kulus 500 tonni lõhkeaineid. Siin-seal oli näha mälestussambaid
kuupäevade ja nimedega... "Sõduri veri pole kunagi valatud põhjuseta".
Ilmselt plahvatused ja muud õnnetused. Mida kaugemale läksime, seda
lähemale tulid kuupäevad; 1994, 1998, 2000, 2001.
Tortel on fjordi kaldale vaiadele ehitatud küla. Vaiad on
küpressipuust, ja selle puidu pärast küla 50 aastat tagasi asutatigi. Asutati
ilma teeta -- kogu ühendus on kuni viimase ajani käinud paadi ja lennukiga.
Puitu veetakse siiamaani välja laevadega, kuid enamik kunagistest metsadest
on jõutud juba maha võtta, ja küpressi aeglane kasv seda nii kiiresti tagasi
ei tooda. Viissada elanikku kõnnivad järsul mäeküljel mööda puust kõnniteid
ja ronivad mööda puust treppi ühelt tänavalt teisele. Kogu küla mastaap
on muljetavaldav, viis kilomeetrit mööda kallast. Eks peabki olema suur
vähemalt mõõtmetelt, siit valitsetakse ju poole Eesti suurust rajooni,
kus väljaspool Torteli ennast on umbes kümme maja! Asukoht Vaikse Ookeani
fjordides annab Eestist kolm korda rohkem vihma, ja tibutas ka siis kui meie
Tortelis käisime. Muide fjordid on ikka pikad, päris avaookeanist lahutab
Torteli koguni sada kilomeetrit...
Edasi lõuna poole sõites on ühes kohas fjord, mille kallast mööda tee
rajamist pole otstarbekaks peetud -- valitsus on tee asemele pannud tasuta
praami. Kui meie kohale jõudsime, oli praamikapten leidnud et streik on
palgaläbirääkimistel mõjusaim argument. Nii see suur punane praam siis
liikumatult sadamas seisiski. Valitsus oli streigimurdjaks toonud väiksema
aluse, millele mahtus ainult neli autot. Jalgrattad võtavad õnneks hulga vähem
ruumi, ja loksusime ilma autojärjekorda seismata õnnelikult üle fjordikese.
Viimased 100km sõitsime teadmisega, et üle kümne-kahekümne auto päevas
selja tagant tulla ei saa -- praamiühendus ei lase rohkem läbi.
Villa O'Higginsis lõpeb Carretera Austral, ja algab Ameerikate
sügavaim järv. Müüsime rattad ja istusime laevale. Sadamasse mineva bussi
juhiga saime jutu peale, tshiili kutt, oli töötanud kolme vuotta
hammasteknikkona Rovaniemessä... ilmselt siis oli vaja ametit vahetada :-)
Laev viis meid ka jääkilbi serva vaatama, kohta, kus suur liustik
järve ulatub. Arvata 60 meetri kõrgune jääsein tõusis järvest, ja aeg-ajalt
kukkus mõni suur jäätükk kõva plartsatusega vette. Pisikesi jäämägesid ujus
järves ringi päris mitu. Pärast liustiku vaatamist aga tuli päris sadamas
sammud taas kuivale maale seada. Kohanimi on Candelario Mansilla -
kuuldavasti selle ainsa inimese järgi, kes seal elab. Härra Candelariol
on hobused ja kümme kilomeetrit kruusateed, mis viib piirini. Aga Tshiili
piiripunkt on juba tee alguses, võib-olla selleks et Candelariol kellegagi
rääkida oleks? Piirivalvur oli noor poiss, kellel oli kasutada aiatraktor
millega mööda kümmet kilomeetrit lõbusõitu teha. Kui Kika julges talle
mainida ümbruskonna looduse ilu, siis läks too naljaga pooleks lausa endast
välja ja karjus "Mul on vot siiamaani sellest loodusest siin! Ma tahan näha ka
muid asju kui see kuradi järv, need mäed, ja liustikud!". Vaene poiss,
hea et meil jutt Tshiili tüdrukutele ei läinud :P
Argentiina piiripunkt on teisel pool piiri, ja sinna me matkates samal
õhtul ei jõudnudki. Telkisime siis piiriametnike mõistes eikellegimaal,
kuna passis oli Tshiilist väljumise tempel ühe kuupäevaga, Argentiinasse
sisenemise oma tekkis aga järgmisel päeval. Piir ise on metsas -
tagasihoidlikud sildid tere tulemast Argentiinasse/Tshiilisse, ja hoobilt
asendus kruusatee mägirajaga. Kõmpida andis veel viis kilomeetrit,
mille jooksul meil oli rataste äramüümisest ainult hea meel. Jälle üks
piiripunkt ja kummalise nimega Kõrbejärv keset lopsakaid metsi.
Turistide lõhna oli juba tunda... teisel pool järve saime nendest juba puuga
pähe -- viis minibussi ja kümned daytripperid El Chalténist? Bussijuht
hoiatas kohe, et kui ma viis aastat tagasi El Chalténis käisin, siis ei tunne
ma seda praegu enam ära - hotellikohti on vahepeal kaks-kolm korda rohkem
ehitatud. Ei tundnudki - palju, palju turiste. Mitmenädalane väheasustatud
piirkonna matk sai väga järsku läbi. Aga selle laksu saime alles järgmisel
päeval, vahepeal nimelt üritasime vaadata Fitzroy päikesetõusu nagu ma
viis aastat varem olin teinud. Seekord oli ilm kehv, aga pikemalt pajatavad
sellest ehk kunagi Kika&Mele oma blogis :)
Return to my homepage