 
Hispaania keele huvilised saavad siin ka oma sõnavara täiendada
väikese õpiprogrammi abil.
Date: Thu, 11 Jan 2007 Subject: Ettevalmistused Tshiili rattamatkaksJuhtus nii, et alates esmaspäevast olen jälle Tshiilis. Sedakorda tulin mööda Carretera Australi toimuva rattamatka jaoks. Mu viie aasta taguse Tshiili-reisi päeviku leiad siit ja seda lugedes saad ka aimu miks mulle Carretera Austral meeldis ja miks ma nüüd siis sinna tagasi minemas olen. Koos kolme sõbra ja ratastega. Kahega neist sõpradest pole ma siinmail veel kohtunud, sest nendel on samaaegne teine teekond, millest võib lugeda Kika&Mele blogist -- nendega kohtume homme Balmaceda lennujaamas, kuhu mina ja Tom maandume koos nelja jalgrattaga.
 Lisaks rataste ostmisele on sinna mahtunud veel
lobisemised Santiago taksojuhiga, kes küll alguses
keeldus meid kuskile viimast kuna talle rattad
katusele ei mahu; kuid kui nende vendadega jutule
saad, seletad et käisid juba varem Tshiilis ja nüüd
tulid koguni tagasi, ja tuled kunagi veel kolmaski
kord, soostud nendega vestlema Tshiili naiste ilust,
jättes siiski targu enda teada et eestlannad on
muidugi ilusamad - siis on nad valmis sinu heaks
tegema mida iganes :) Mõned kaasliiklejad
signaalitasid, kuid sõidetud saime. Pool tundi hiljem
selgitas bussijaama pagasiülem, et meil on vaja maksta
talle rataste eest lisatasu, ja noh ega see küll veel
ei garanteeri et bussis ratastele ruumi jätkub, kuid
tema suure kogemuse põhjal, vaadates tänast reisijate
hulka, meie bussi, ja päikeseplekkide arvu, on peaaegu
kindel et saame peale. Saimegi, ja öö varjus rändasime
1000km lõuna poole Puerto Montti, kus asume praegu.
    Lisaks rataste ostmisele on sinna mahtunud veel
lobisemised Santiago taksojuhiga, kes küll alguses
keeldus meid kuskile viimast kuna talle rattad
katusele ei mahu; kuid kui nende vendadega jutule
saad, seletad et käisid juba varem Tshiilis ja nüüd
tulid koguni tagasi, ja tuled kunagi veel kolmaski
kord, soostud nendega vestlema Tshiili naiste ilust,
jättes siiski targu enda teada et eestlannad on
muidugi ilusamad - siis on nad valmis sinu heaks
tegema mida iganes :) Mõned kaasliiklejad
signaalitasid, kuid sõidetud saime. Pool tundi hiljem
selgitas bussijaama pagasiülem, et meil on vaja maksta
talle rataste eest lisatasu, ja noh ega see küll veel
ei garanteeri et bussis ratastele ruumi jätkub, kuid
tema suure kogemuse põhjal, vaadates tänast reisijate
hulka, meie bussi, ja päikeseplekkide arvu, on peaaegu
kindel et saame peale. Saimegi, ja öö varjus rändasime
1000km lõuna poole Puerto Montti, kus asume praegu.
Date: Sat, 20 Jan 2007 Subject: Esimene osa rattamatkastTervitused Cochrane linnakesest! See on meie rattamatka kõige suurem asula üldse, siin on tervelt 3000 elanikku. Seljataga on esimene pool (330km) rattamatkast ja selge on ka, et see tee on füüsiliselt raskem kui ma varem arvasin. Tõuse on rohkem, kohati tee ainult üles ja alla lähebki, kuigi kõrgus merepinnast on vaid 200-400m. Igal päeval on olnud mõni kuru, kuhu üles väntamine on kõvasti võhma nõudnud, ja alla kihutamine treppisõidetud kruusateel pole ka kõige lõbusam tegevus.
 Samas on see kant olnud palju ilusam kui ma arvasin,
iga päev on toonud täiesti uued vaated ja uut sorti
ümbruse. Alustasime Balmaceda lennujaamas, kus
Kika+Mele meid kallistades vastu võtsid, ja asusime
lennujaama põrandal rattaid kokku monteerima.
Alusetuks osutus hirm et mingid detailid maha jäid, ja
saime rattad kokku hoolimata takistavatest asjaoludest
nagu ühel rattal pedaalide valetpidi pealekeeramine,
mistõttu nendel pedaalidel nüüd keere segamini on..
Lennujaam pandi varsti kinni ja kolisime välja oma
õlinäpu ja kotipakkija töid jätkama. Kika informeeris,
et Balmaceda teine nimi on Reina del Viento - Tuulte
Kuninganna... Tuul oli tõesti väga tugev ja mõte ratta
selga istumisest ei tundunud nii meeldivana. Ka
kaasavõetud toit ei tahtnud kuidagi kottidesse mahtuda
ja mõni hetk oli veidi tusane. Siiski andsid mõned
testisõidud tulemuseks, et tuul ratast pikali ei lükka
ja isegi vastutuult edasiliikumine on võimalik.
Kogenud ratturid lugejate hulgast (ja ka härra Murphy)
juba teavad aimata, mispidi tuul meie plaanitud
marsruudiga võrreldes oli.
Samas on see kant olnud palju ilusam kui ma arvasin,
iga päev on toonud täiesti uued vaated ja uut sorti
ümbruse. Alustasime Balmaceda lennujaamas, kus
Kika+Mele meid kallistades vastu võtsid, ja asusime
lennujaama põrandal rattaid kokku monteerima.
Alusetuks osutus hirm et mingid detailid maha jäid, ja
saime rattad kokku hoolimata takistavatest asjaoludest
nagu ühel rattal pedaalide valetpidi pealekeeramine,
mistõttu nendel pedaalidel nüüd keere segamini on..
Lennujaam pandi varsti kinni ja kolisime välja oma
õlinäpu ja kotipakkija töid jätkama. Kika informeeris,
et Balmaceda teine nimi on Reina del Viento - Tuulte
Kuninganna... Tuul oli tõesti väga tugev ja mõte ratta
selga istumisest ei tundunud nii meeldivana. Ka
kaasavõetud toit ei tahtnud kuidagi kottidesse mahtuda
ja mõni hetk oli veidi tusane. Siiski andsid mõned
testisõidud tulemuseks, et tuul ratast pikali ei lükka
ja isegi vastutuult edasiliikumine on võimalik.
Kogenud ratturid lugejate hulgast (ja ka härra Murphy)
juba teavad aimata, mispidi tuul meie plaanitud
marsruudiga võrreldes oli.
 Päevavalguse ajad on täidetud metsaste orgude, lumiste
mäetippude, ja erinevat värvi järvedega. Paar korda
oleme tee pealt silmanud ka Patagoonia jääkilpi -
maakera kolmandat poolust, kus on kümneid ja sadu
kilomeetreid jääd, liustikke, ja mägesid. Jube ilus
on, silmapiirini Argentiinasse ulatuvad
sinakasrohelised järved ja looklev kruusatee, umbes
kord päevas sekka ka mõni pisike asula. Tee ääres on
aeg-ajalt ka üksikuid maju - talud, metsameeste
soojakud, ja mõned arusaamatu otstarbega objektid.
Kõige naljakam oli tee ääres seisev arhailine
ratasteta buss, millesse keegi oli ilmselt endale maja
teinud, sest korsten tossas. Elanikke näha ei olnud.
Päevavalguse ajad on täidetud metsaste orgude, lumiste
mäetippude, ja erinevat värvi järvedega. Paar korda
oleme tee pealt silmanud ka Patagoonia jääkilpi -
maakera kolmandat poolust, kus on kümneid ja sadu
kilomeetreid jääd, liustikke, ja mägesid. Jube ilus
on, silmapiirini Argentiinasse ulatuvad
sinakasrohelised järved ja looklev kruusatee, umbes
kord päevas sekka ka mõni pisike asula. Tee ääres on
aeg-ajalt ka üksikuid maju - talud, metsameeste
soojakud, ja mõned arusaamatu otstarbega objektid.
Kõige naljakam oli tee ääres seisev arhailine
ratasteta buss, millesse keegi oli ilmselt endale maja
teinud, sest korsten tossas. Elanikke näha ei olnud.
Date: Wed, 7 Feb 2007 Subject: Rattamatk numbrites
 Enne matka prinditud suure satelliitfoto põhjal arvasin, et esimesed kaks
päeva on rasked üle mägede ronimised, edasi aga tulevad tasasemad ajad
mööda jõeorge. Nüüd teame, et "päris nii see just polnud" ja satifoto ei
asenda samakõrgusjoontega kaarti. Kogu läbitud 470km jooksul oli pikemaid
tasaseid lõike vaid 40km jagu - kõik ülejäänu oli lõputu üles-alla ronimine.
Iga 10km kohta tuli umbes 200m tõuse. Polnud päeva, kus poleks pidanud
korduvalt ratta seljast maha ronima ja ratast lükates ülespoole suruma.. samuti
on tee kohati suht kole kruus, mõnikord treppi sõidetud ka. Lisame siia veel
tugevad tuuled, mis alguses olid vastu, hiljem aga õnneks pöördusid.
Enne matka prinditud suure satelliitfoto põhjal arvasin, et esimesed kaks
päeva on rasked üle mägede ronimised, edasi aga tulevad tasasemad ajad
mööda jõeorge. Nüüd teame, et "päris nii see just polnud" ja satifoto ei
asenda samakõrgusjoontega kaarti. Kogu läbitud 470km jooksul oli pikemaid
tasaseid lõike vaid 40km jagu - kõik ülejäänu oli lõputu üles-alla ronimine.
Iga 10km kohta tuli umbes 200m tõuse. Polnud päeva, kus poleks pidanud
korduvalt ratta seljast maha ronima ja ratast lükates ülespoole suruma.. samuti
on tee kohati suht kole kruus, mõnikord treppi sõidetud ka. Lisame siia veel
tugevad tuuled, mis alguses olid vastu, hiljem aga õnneks pöördusid.
 Ratasteks valisime Trek 820, ostsime nad uuena Santiago rattaäride tänavalt
(San Diego), maksime iga ratta eest 159 tuhat peesot pluss lisavarustus.
Villa O'Higginsis müüsime koos lisadega 140 tuhande eest maha. Algul kartsime
et ei õnnestu müüa. Kuid Villa O'Higginsis on kõik asjad transpordi tõttu
kallid ja sõna otseses mõttes igaüks kellega rääkisime tundis rataste ostmise
vastu huvi. Küsisin suvaliselt vennalt teed ja mainisin et müüme rattaid, tema
kohe küsima et palju maksab jne. Mele saadeti kohe keskväljakule raadiojaama
oma kuulutust ette lugema, et siis kogu küla teab. Lõpuks müüsime Hielo Sur
firmale, kes opereerib ka Lago O'Higginsi praami - sedasama millega me
jalameestena edasi läksime. Nende mees
Hans Silva
rääkis et kavatseb hakata meie rattaid
välja rentima - kes sinnakanti satub, siis võtku mõni ratas rendile, tehku
meile pilt, ja tervitage Hansu :) Nimelt tekkis matka jooksul ratastega
täiesti armas sõprus, ja müümine oli veidi kurb... sinu tehtud pildilt
näeksime, kelle ratas see oli ja kuidas tal on elu läinud! Tehke rattale pai
ka - eriti meeldis neile kõrva tagant sügamine.
Ratasteks valisime Trek 820, ostsime nad uuena Santiago rattaäride tänavalt
(San Diego), maksime iga ratta eest 159 tuhat peesot pluss lisavarustus.
Villa O'Higginsis müüsime koos lisadega 140 tuhande eest maha. Algul kartsime
et ei õnnestu müüa. Kuid Villa O'Higginsis on kõik asjad transpordi tõttu
kallid ja sõna otseses mõttes igaüks kellega rääkisime tundis rataste ostmise
vastu huvi. Küsisin suvaliselt vennalt teed ja mainisin et müüme rattaid, tema
kohe küsima et palju maksab jne. Mele saadeti kohe keskväljakule raadiojaama
oma kuulutust ette lugema, et siis kogu küla teab. Lõpuks müüsime Hielo Sur
firmale, kes opereerib ka Lago O'Higginsi praami - sedasama millega me
jalameestena edasi läksime. Nende mees
Hans Silva
rääkis et kavatseb hakata meie rattaid
välja rentima - kes sinnakanti satub, siis võtku mõni ratas rendile, tehku
meile pilt, ja tervitage Hansu :) Nimelt tekkis matka jooksul ratastega
täiesti armas sõprus, ja müümine oli veidi kurb... sinu tehtud pildilt
näeksime, kelle ratas see oli ja kuidas tal on elu läinud! Tehke rattale pai
ka - eriti meeldis neile kõrva tagant sügamine.
Date: Fri, 16 Feb 2007 Subject: Rattamatka teine osaMatka teine pool oli esimesest veel vähem asustatud paikades. Cochranest edasi on sisuliselt vaid kaks asulat: Tortel ja Villa O'Higgins. Torteli jõudis tee aastal 2003, Villa O'Higginsisse aastal 2000. Kogu Carretera Australi ehitamisel töötas 10 000 sõdurit ja kahekümne aasta jooksul kulus 500 tonni lõhkeaineid. Siin-seal oli näha mälestussambaid kuupäevade ja nimedega... "Sõduri veri pole kunagi valatud põhjuseta". Ilmselt plahvatused ja muud õnnetused. Mida kaugemale läksime, seda lähemale tulid kuupäevad; 1994, 1998, 2000, 2001.
 Tortel on fjordi kaldale vaiadele ehitatud küla. Vaiad on
küpressipuust, ja selle puidu pärast küla 50 aastat tagasi asutatigi. Asutati
ilma teeta -- kogu ühendus on kuni viimase ajani käinud paadi ja lennukiga.
Puitu veetakse siiamaani välja laevadega, kuid enamik kunagistest metsadest
on jõutud juba maha võtta, ja küpressi aeglane kasv seda nii kiiresti tagasi
ei tooda. Viissada elanikku kõnnivad järsul mäeküljel mööda puust kõnniteid
ja ronivad mööda puust treppi ühelt tänavalt teisele. Kogu küla mastaap
on muljetavaldav, viis kilomeetrit mööda kallast. Eks peabki olema suur
vähemalt mõõtmetelt, siit valitsetakse ju poole Eesti suurust rajooni,
kus väljaspool Torteli ennast on umbes kümme maja! Asukoht Vaikse Ookeani
fjordides annab Eestist kolm korda rohkem vihma, ja tibutas ka siis kui meie
Tortelis käisime. Muide fjordid on ikka pikad, päris avaookeanist lahutab
Torteli koguni sada kilomeetrit...
Tortel on fjordi kaldale vaiadele ehitatud küla. Vaiad on
küpressipuust, ja selle puidu pärast küla 50 aastat tagasi asutatigi. Asutati
ilma teeta -- kogu ühendus on kuni viimase ajani käinud paadi ja lennukiga.
Puitu veetakse siiamaani välja laevadega, kuid enamik kunagistest metsadest
on jõutud juba maha võtta, ja küpressi aeglane kasv seda nii kiiresti tagasi
ei tooda. Viissada elanikku kõnnivad järsul mäeküljel mööda puust kõnniteid
ja ronivad mööda puust treppi ühelt tänavalt teisele. Kogu küla mastaap
on muljetavaldav, viis kilomeetrit mööda kallast. Eks peabki olema suur
vähemalt mõõtmetelt, siit valitsetakse ju poole Eesti suurust rajooni,
kus väljaspool Torteli ennast on umbes kümme maja! Asukoht Vaikse Ookeani
fjordides annab Eestist kolm korda rohkem vihma, ja tibutas ka siis kui meie
Tortelis käisime. Muide fjordid on ikka pikad, päris avaookeanist lahutab
Torteli koguni sada kilomeetrit...
 Argentiina piiripunkt on teisel pool piiri, ja sinna me matkates samal
õhtul ei jõudnudki. Telkisime siis piiriametnike mõistes eikellegimaal,
kuna passis oli Tshiilist väljumise tempel ühe kuupäevaga, Argentiinasse
sisenemise oma tekkis aga järgmisel päeval. Piir ise on metsas -
tagasihoidlikud sildid tere tulemast Argentiinasse/Tshiilisse, ja hoobilt
asendus kruusatee mägirajaga. Kõmpida andis veel viis kilomeetrit,
mille jooksul meil oli rataste äramüümisest ainult hea meel. Jälle üks
piiripunkt ja kummalise nimega Kõrbejärv keset lopsakaid metsi.
Turistide lõhna oli juba tunda... teisel pool järve saime nendest juba puuga
pähe -- viis minibussi ja kümned daytripperid El Chalténist? Bussijuht
hoiatas kohe, et kui ma viis aastat tagasi El Chalténis käisin, siis ei tunne
ma seda praegu enam ära - hotellikohti on vahepeal kaks-kolm korda rohkem
ehitatud. Ei tundnudki - palju, palju turiste. Mitmenädalane väheasustatud
piirkonna matk sai väga järsku läbi. Aga selle laksu saime alles järgmisel
päeval, vahepeal nimelt üritasime vaadata Fitzroy päikesetõusu nagu ma
viis aastat varem olin teinud. Seekord oli ilm kehv, aga pikemalt pajatavad
sellest ehk kunagi Kika&Mele oma blogis :)
Argentiina piiripunkt on teisel pool piiri, ja sinna me matkates samal
õhtul ei jõudnudki. Telkisime siis piiriametnike mõistes eikellegimaal,
kuna passis oli Tshiilist väljumise tempel ühe kuupäevaga, Argentiinasse
sisenemise oma tekkis aga järgmisel päeval. Piir ise on metsas -
tagasihoidlikud sildid tere tulemast Argentiinasse/Tshiilisse, ja hoobilt
asendus kruusatee mägirajaga. Kõmpida andis veel viis kilomeetrit,
mille jooksul meil oli rataste äramüümisest ainult hea meel. Jälle üks
piiripunkt ja kummalise nimega Kõrbejärv keset lopsakaid metsi.
Turistide lõhna oli juba tunda... teisel pool järve saime nendest juba puuga
pähe -- viis minibussi ja kümned daytripperid El Chalténist? Bussijuht
hoiatas kohe, et kui ma viis aastat tagasi El Chalténis käisin, siis ei tunne
ma seda praegu enam ära - hotellikohti on vahepeal kaks-kolm korda rohkem
ehitatud. Ei tundnudki - palju, palju turiste. Mitmenädalane väheasustatud
piirkonna matk sai väga järsku läbi. Aga selle laksu saime alles järgmisel
päeval, vahepeal nimelt üritasime vaadata Fitzroy päikesetõusu nagu ma
viis aastat varem olin teinud. Seekord oli ilm kehv, aga pikemalt pajatavad
sellest ehk kunagi Kika&Mele oma blogis :)